Fra bloggenAbonner

Kombiner spredte voicinger med god stemmeføring!

En viktig ingrediens i et godt arrangement er god stemmeføring. Hvis akkordene i tillegg klinger bra begynner det virkelig å ligne på noe! I denne artikkelen får du lære hvordan du kan kombinere spredte voicinger med god stemmeføring. Her lukter det suksess!

Stemmeføringens gylne regel

Vi flytter hver stemme kortest mulig vei fra en akkord til en annen.

Når vi jobber med spredte voicinger gjør vi et unntak for den nederste tonen. Den skal alltid være grunntonen.

Følger vi disse prinsippene får vi stort sett trinnvise bevegelser eller tonegjentagelser i stemmene. Dette gjør stemmene lette å spille, og akkordklangen holder seg stabil fra akkord til akkord. Vi kan selvfølgelig tillate noen sprang i stemmene, men pass da på at hver stemme har en naturlig melodisk linje som er god å spille.

To grep for å få til god stemmeføring

stemmeføring med kvinten på topp

Stemmeføring med kvinten på topp i alle akkordene.

Stemmeføring med kvinten på topp:

Her har jeg satt tre akkorder etter hverandre og brukt reglene for spredte voicinger. Hvis vi holder oss helt til reglene (kvinten alltid på toppen) er det ikke mulig å få til trinnvise bevegelser eller tonegjentagelse i alle stemmene. Den øverste stemmen (kvinten) gjør her først et kvintsprang og så et kvartsprang.

For å få til god stemmeføring i alle stemmen kan vi gjøre to grep:

1 – kvinten kan flyttes ned i akkorden

stemmeføring, fri plassering av kvinten

Stemmeføring med fri plassering av kvinten

Stemmeføring med kvinten fritt plassert:

Her tøyer vi reglene litt og tillater at kvinten kan plasseres andre steder enn på toppen. Da har vi større fleksibilitet og kan få til trinnvise bevegelser eller tonegjentagelser i alle stemmene.

Denne teknikken fungerer bra, men akkordene klinger gjerne enda bedre om tersen og septimen er tone nummer to og tre nedenfra. Det kan vi løse ved å gjøre et annet grep:

2 – kvinten kan byttes ut med en annen tone, ofte 9-eren

stemmeføring, kvinten byttes ut

Stemmeføring der kvinten byttes ut med en annen tone. I dette tilfellet 9-eren.

Stemmeføring med kvintbytte:

Nå har vi fått tersen og septimen der de skal være. For å få god stemmeføring i den øverste stemmen har vi nå byttet ut kvinten med en annen tone: 9-eren.. Dette gir ikke bare god stemmeføring, men også en fyldigere akkordklang. Vi kan bytte ut kvinten med andre toner også, men 9-eren er den mest vanlige. Her må man bare prøve seg frem og bruke ørene.

Det er viktig å stole på ørene når du jobber med dette. I mange tilfeller kan det høres ryddigere ut om vi legger kvinten ned i akkorden enn om vi bytter den ut med en annen tone – det kommer an på hva slags akkordklang du er ute etter. Prøv ulike løsninger og velg ut det som du synes høres best ut.

Relaterte artikler

Comments

  1. Hei, Vidar!

    Skal bare gjøre deg oppmerksom på at på i eksempel:
    1 – kvinten kan flyttes ned i akkorden

    Her har du merket septim (7) på tersen når du flytter kvinten nedover i akkorden for best mulig stemmeføring. Greit å bare informere deg om det. Hilsen Rune (bruksmusikkarrangeringskurs 2012).
    PS. Forøvrig et flott pedagogisk opplegg som egner seg ypperlig for nettkurs i en ellers så travel hverdag. Stå på videre.

    • Hei Rune!
      Takk for tilbakemeldingen! Har nå endret til at det står ters på rett plass… :-)

      Så hyggelig å høre at du har hatt glede av artiklene! Lykke til videre med musikkteorien!

      Vidar

  2. Emilie says:

    Hei,
    Jeg lurer på hva som menes med 9-ern?

    Hilsen Emilie

Trackbacks

  1. […] som enkelt akkordunderlag. Da skriver vi ut akkordene etter reglene for spredt harmonisering og god stemmeføring og bruker dette som underlag til […]

Legg igjen en kommentar