Fra bloggenAbonner

Slik lager du et godt gehørspillsarrangement!

I denne serien vil du lære å lage gode gehørspillsarrangementer. Et gehørspillsarrangement er et arrangement som egner seg godt til muntlig overføring. Det vil si at musikantene lærer seg de ulike stemmene ved å høre noen spille dem, og så ape etter. Denne “noen” er som oftest dirigenten/instruktøren i et ensemble.

Det sier seg selv at et slikt arrangement må være forholdsvis enkelt, stemmene må være enkle å øve inn og huske. Men samtidig må det selvfølgelig låte fint! Det må være passelig utfordrende og variert slik at det blir gøy å spille.

Jeg har holdt på mye med gehørspill i mitt virke som dirigent og instruktør for korps, storband, kor og andre typer ensembler. Fordelen med å jobbe med gehørspill er at musikantene frigjøres fra det å se på notene. Dermed kan de bruke mer fokus på å lytte på hverandre, se på hverandre – og publikum! – og formidle musikken de spiller. Jeg synes at alle som driver med ulike ensembler bør kunne håndverket med å lage enkle og velklingende gehørspillsarrangementer.

Komponentene i et gehørspillsarrangement

Når du skal lage et gehørspillsarrangement er det lurt å tenke fire ulike roller eller komponenter. Disse er:

  • Rytmer
  • Bass
  • Melodi
  • Mellomstemmer

Form og instrumentering

Et viktig aspekt ved et arrangement er formen på arrangementet. Når man lager et gehørspillsarrangement er det begrenset hvor mange ulike deler man kan lære inn. Iallfall hvis man skal øve det inn på rimelig kort tid. Derfor er det viktig å være kreativ i forhold til form og bruk av instrumenter.

Et godt utgangspunkt kan være å tenke to deler: A og B. Litt som vers og refreng. Så kan man lage ulike versjoner av disse delene ved å bruke ulike instrumenter/roller. Kanskje første A-delen bare er bass og melodi? Og neste gang A-delen kommer så er det med rytmer/mellomstemmer?

Man kan også lage introer og avslutninger basert på enten A eller B delen.

Improvisasjon og solospill


Gehørspillsarrangementer innbyr til lek og improvisasjon! Når man er frigjort fra notene er det lettere å finne på ting på sparket. Kanskje noen plutselig begynner å lage en motstemme, og noen kaster seg på! Da kan det virkelig oppstå fine musikalske øyeblikk!

Det er også vanlig å ta frem en eller flere solister som kan improviserer over låten, skalaene eller akkordene musikken er bygget opp av.

Oversikt over serien

Alt dette vil jeg gå inn på i artiklene som kommer. I tillegg vil jeg se litt på hvordan man kan bruke et loop-program på datamaskina/telefonen for å skisse og drodle rundt et arrangement. Se her for en video om programmet “Loopy” for iPhone/iPad, som egner seg utmerket til nettop dette!

Med forbehold om endringer, vil serien se slik ut:
Linkene blir aktive etterhvert som artiklene legges ut!

Abonner på feeden min for å få artiklene rett til feedleseren din med en gang de legges ut!

Legg igjen en kommentar