Fra bloggenAbonner

Lær å lage basslinjer over et akkordskjema – del 2

lag gode basslinjer over et akkordskjema

Good bass lines are strong melodies created in an intimate relationship with an existing melody.

-Chuck Israels

I “Lær å lage basslinjer over et akkordskjema – del 1“, så vi på hvordan du kan lage basslinjer ved å ta utgangspunkt i grunntonen. Nå skal vi ta basslinjene et steg videre. I denne artikkelen får du se en rekke måter å linke sammen akkorder på ved hjelp av basslinjer.

I jazztradisjonen er det vanlig å bruke grunntonen på eneren i takta. I resten av takta lager bassen melodiske koblinger til neste akkord med vekt på akkordtoner. Disse bassmelodiene kan godt sees på som selvstendige linjer, som sammen med melodien lager ytterpunktene i et arrangement. Hvis bassen og melodien fungerer godt sammen, vil dette danne et veldig bra grunnlag for resten av arrangementet/ensemblet.

Det er også vanlig å lede inn til den nye akkorden med en trinnvis bevegelse. Og gjerne med et halvtronetrinn dersom dette passer.

Her skal vi se på en rekke eksempler:

Grunntone på eneren

Her er noen varianter der vi på fire slag beveger oss fra C7 til Fmaj7. Vi starter C7 med grunntonen i bassen, og så lager vi en vei opp til grunntonen i Fmaj7. Vi bruker hovedsaklig skalatoner og akkordtoner, men det kan også fungere godt å legge inn noen kromatiske toner.

Tallene under noten viser til hvilket trinn basstonen er på i forhold til grunntonen i den gjeldende akkorden.
noteeksempel 1
      1. eksempel 1
noteeksempel 2
      2. eksempel 2
noteeksempel 3
      3. eksempel 3
noteeksempel 4
      4. eksempel 4

Og så noen eksempler på en 2-5-1-progresjon:

noteeksempel 5
      5. eksempel 5
noteeksempel 6
      6. eksempel 6

Starte på andre toner enn grunntonen

I noen tilfeller kan det passe å spille akkorden som en arpeggio ned til eneren som siste slag i takta. I en 4/4-takt må vi da starte på septimen:

noteeksempel 7
      7. eksempel 7

Tersen kan også være god å starte med på eneren i takta. Da går vi gjerne ned til grunntonen på neste tunge taktslag:

noteeksempel 8
      8. eksempel 8

Det er ikke så vanlig å starte med kvinten i akkorden på eneren i takta. Noen unntak kan være hvis bassen ligger med en barduntone gjennom flere akkorder, eller hvis bassen har en tydelig melodisk (gjerne trinnvis) bevegelse gjennom flere akkorder.

Noen tips

Når du lager basslinjer, kan det være lurt å tenke på hvor du skal, istedet for hvor du er. Da sikrer du at basslinjene leder godt videre i akkordskjemaet. Når du har spilt eneren i den nye akkorden, kan du egentlig bare begynne å tenke på neste akkord og veien dit med en gang…

Basslinjer fungerer best i forhold til melodien hvis den beveger seg i motsatt retning som melodien. Det vil si at hvis melodien går oppover, kan bassen gå nedover. Dette kan selvfølgelig brytes opp med parallelle bevegelser inn i mellom!

I mange tilfeller kan en melodisk sterk basslinje bryte mye med både akkordtoner og tonearten man er inne i. Det viktige blir da at basslinjen peker fremover gjennom akkordskjemaet. Ikke vær redd for å strekke basslinjene i ulike retninger tonalt.

Legg igjen en kommentar