# og b
Hvis vi skriver ned toner i et notesystem uten å bruke kryss eller b kan vi få tak i alle de hvite tangentene på et piano:
For å få tak i de svarte tangentene kan vi enten bruke # eller b.
Et # (kryss) hever en tone med et halvt trinn.
En b senker en tone med et halvt trinn.
Et halvt trinn er på et piano avstanden fra en tone til den nærmeste tonen over eller under.
Det betyr at for å notere den tonen som ligger midt mellom C og D kan vi enten skrive denne som C# (kryss for C) eller som Db (b for d). Vi kan altså enten sette # for tonen under eller b for tonen over:
Uttale og endinger
Når vi setter # for en note så legger vi til «iss» til notenavnet. D# blir Diss, G# blir Giss, A# blir Aiss osv.
Når vi setter b for en note lå legger vi til «ess» eller bare «ss» til notenavnet. Db blir Dess, Gb blir Gess, Ab blir Ass. osv.
OBS
I Norge har vi tradisjon for å kalle den hvite tangenten under C for H.
— b for H skrives da B og uttales B —
I de fleste andre land kalles denne noten for B.
— b for B skrives da Bb og uttales Bess —
Den siste varianten er mye mer konsekvent enn den første, både når det gjelder å hente notenavna fra alfabetet og når det gjelder notenavnet ved bruk av fortegn.
Les mer om hva vi skal kalle denne noten her.
Dobbelt-# og dobbelt-b
I noen tilfeller har vi behov for å sette # eller b for en tone det allerede er # eller b for. Da må vi bruke dobbelt-# og dobbelt-b.
Et dobbelt-# skrives som en «x» og hever tonen med et helt trinn.
En dobbelt-b skrives som «bb» og senker tonen med et helt trinn.
Hvor lenge varer løse fortegn
Et løst fortegn varer ut den takten det står i.
Det vil si at hvis det er # for F i starten av taken, vil alle F-er resten av takten være F#:
Ett unntak er om en note som det er fortegn for er bundet over til neste takt med en bindebue. Da vil denne noten bevare fortegnet, men det gjelder ikke etter den noten er ferdig:
Oppghevelsestegn
Et opphevelsestegn er et tegn som viser at en note ikke lenger skal ha noe # eller b:
På samme måten som med # og b gjelder opphevelsestegnet ut takten og ved overbindinger.
Det er vanlig praksis og skrive inn opphevelsestegn i takten etter løse fortegn eller ved overbindinger. Dette for å gjøre det lettere å lese, og for å unngå misforståelser:
Faste fortegn
Faste fortegn er fortegn som står fremst på notelinja. Faste fortegn gjelder gjennom hele musikkstykket eller til det kommer et parti med nye faste fortegn. Man kan bruke opphevelsestegn der man vil ha den «vanlige» noten. Opphevelsestegnet gjelder da ut takten eller i en overbinding slik som forklart over.
Hege says
Finnes det/er det system på faste fortegn så jeg kan se på linjen fortegner står hvilken tone/note det gjelder? Får det ofte til å stemme med kryss, men ikke b’er om du forstår hva jeg mener?!
Vidar says
Hei Hege!
Kanskje denne artikkelen kan være nyttig?
https://www.musikkteori.net/2011/02/21/bruk-kvintsirkelen-til-a-finne-faste-fortegn-i-en-toneart/
Lykke til, og ikke nøl med å spørre om det er mer du lurer på! :-)
Alma says
Hei! Jeg lurer på hvilke noter det er b for hvis det er fem b’er. Håper på svar:-)
Vidar says
Hei Alma! Da er det b for:
B (H), E, A, D, G
Her er en artikkel som forklarer dette nærmere:
https://www.musikkteori.net/2011/02/21/bruk-kvintsirkelen-til-a-finne-faste-fortegn-i-en-toneart/
Og her er en til:
https://www.musikkteori.net/2010/06/09/hvordan-finne-faste-fortegn-kirketonearter/
Håper det hjalp!
Vidar
Alma says
Tusen takk
Bjørn Skogsrud says
Hva betyr et tilfeldig fortegn i parentes?
Vidar says
Hei. Det er bare for å minne på at fortegnet fortsatt gjelder. Det kan være at det har vært oppløst i takta før, men at det nå skal være der igjen.
Vidar
Folla Salem says
hei hva er løse fortegn og hvordan ser det ut
Daniel says
Hei, løse fortegn er b’er eller # som står forran en note. Det er vist over i artikkelen.
Ingrid says
Hva står de to nederste kryssene for når det er faste fortegn
Martin Soltveit says
Hei
Lurer på hvorfor det benyttes både # og b. Det er vel den same tonen lages enten en går ned eller opp.
Når benyttes # og når benyttes b?
Takker ellers for en god blogg og legger ved min nettside som beskriver litt om hva jeg benytter musikkteorien til.
http://www.lugiro.com
Vidar says
Hei. Litt vanskelig å forklare på en kortfattet måte. Det handler nok i bunn og grunn om å gjøre notene lett å lese, og å unngå to toner på samme notelinje/mellomrom i en skala. En D-dur kan skrives: D – E – F# – G – A – H – C# – D Her bruker vi alle stamtonene (DEFGAHC) og setter inn fortegn der det trengs. D-dur kan også skrives: D – E – Gb – G – A – H – Db – D Her bruker vi stamtonene DEGGAHDD. Stamtonen G og D kommer to ganger i løpet av sangen. Går vi f.eks. frem og tilbake mellom Gb og G må vi også bruke opphevelsestegn. Mellom F# og G trenger vi ikke det.
Ble det litt klarere?
Øivind says
Jeg har kjøpt notene til måneskinnssontaten og der er det angitt kryss for h! Hva blir det? C?
Vidar says
Hei. Ja, kryss for h hever den tonen ett halvt trinn, og da stemmer det at vi kommer til c :)
Elias Rasmussen says
når notene er skrevet i C-natura og vi transponerer hvilke fortegn skal brukes, fortegn for f-nøkkel erler g-nøkkel
Aud Lyngstad says
Fortegnene er de samme, enten det er F-nøkkel eller G-nøkkel.
Forskjellene er mellom ulike instrumenter med ulik stemming.
Anne Tronvold says
Hei!
Hvorfor bruker man doble fortegn? For eksempel vil vel en E med dobbel b kunne skrives som en D med opphevingstegn (b-moll)?
Vidar says
Hei. Ja, et dobbelt fortegn hever eller senker noten to halve = et helt trinn.
... says
Hei! Jeg lurer på hvordan man kan sette alfabetet på et piano? Fordi jeg så at venninen min hadde alfabetet på de vite tagentene. Og det vil jeg å ha , men hvordan får jeg tak i det?
Vidar says
Hei. Da foreslår jeg at du kjøper noen små klistremerker med alfabetet :) Så kan du klistre dem på pianoet.
Elias Rasmussen says
hei igjen, Når vi transponerer fra C-natura og har to kryss, hvordan blir det da med de løse fortegnene i stykket
Vidar says
Hei Elias. De løse fortegnene vil fortsatt «gjelde». Et løst kryss i den originale tonearten vil gjøre at noten man får i den nye tonearten også skal heves et halvt trinn. Enten med en opphevet b eller med å legge til et kryss.
Eks: du er i c-dur, og så kommer der et løst kryss for f. Du transponerer til D-dur, og da vil først f-en gå en tone opp til g, deretter hever vi den et halvt trinn til g#.
Håper dette var forståelig :)
Vidar
Bent says
Hvorfor brukes både kryss for en note og B for noten over for å angi samme tone? Hadde det ikke vært mer praktisk med en enkelt betegnelse?
Vidar says
Det er praktisk i en del sammenhenger. Ta f.eks. G-dur skala. Den har ett kryss. Stamtonerekka er C-D-E-F-G-A-H-C osv. Så når vi skriver en skala så er det fint at hver tone har ett eget skalatrinn i notesystemet. G-dur kan skrives på to måter:
G-A-H-C-D-E-F#-G (som er korrekt måte) eller G-A-H-C-D-E-Gb-G (hvor vi ser at de to siste notene ligger på samme sted i notasjonen, to G-er hvor den ene har b foran. Det er vanskeligere å lese).
Tor says
Finnes det en klar regel for hvilket løst fortegn (# el. b) man bruker hvor i f.eks et stykke i c-moll (3b)? Har sett at det av og til blir brukt # i b-tonearter, men ikke omvendt.
Jon Egil Brekke says
Det kan være ønskelig å bruke # i oppadgående melodibevegelse og b i nedadgående melodibevegelse – for å begrense hvor ofte du må bruke oppløsningstegn på neste note.
HeidiSæther says
Hei – lurer på hva noten blir når den er opphevet, men det er ikke fast fortegn eller fortegn i takten?
Vidar says
Hei. En opphevet note blir alltid uten # eller b.
Hvis det er et løst fortegn i takta før, brukes gjerne opphevelsestegn for å minne musikeren på at det fortegnet nå ikke gjelder lenger.
Heidi says
Kommet over noe merkelig. I en låt jeg øver på
Står det både en b og et oppløsningstegn foran en g. (Begge plassert som tilfeldige fortegn, altså)
Hva betyr det?
Vidar says
Hei. Tipper dette er et feiltrykk i noten… :)