Fra bloggenAbonner

Planlegg et arrangement – del 1: Gjør klar verktøykassa!

Denne artikkelen er den første i en serie artikler der jeg skal gjennomgå hvordan vi kan arrangenre en låt. I disse artiklene skal jeg se på planlegging av et arrangement, hvordan vi lager en god partiturskisse og hvordan vi instrumenterer ideene for de instrumentene vi vil bruke.

I planleggingsfasen er det viktig å tenke igjennom hvilke muligheter vi har, og hvordan vi vil bruke disse for å skape en fin helhet. Det er fristende å starte øverst til venstre på et noteark og begynne å skrive noter, men uten en god plan er det vanskelig å få til noe som fungerer.

Verktøykassa

Når vi skal arrangere musikk trenger vi en del grunnferdigheter. Dette kan blant annet være ulike teknikker for å legge ut akkorder, kunnskap om instrumentene og kjennskap til ulike formprinsipper. Etterhvert som vi lærer oss nye teknikker får vi flere og flere verktøy i verktøykassa som vi kan bruke når vi arrangerer musikk.

Det beste rådet mitt for de som er ferske på arrangering er:

Begynn med noen få basisverktøy i starten. Lær deg disse godt og bruk dem mye. Så kan du utvide litt etter litt når du behersker det grunnleggende.

Voicinger

Spredte voicinger er et basisverktøy som kan brukes til veldig mye. I artikkelen tre måter å bruke spredte voicinger på når du arrangerer musikk viser jeg hvordan man kan lage:

  • Akkordunderlag med utholdte noteverdier
  • Rytmiske akkordunderlag
  • Akkordunderlag som følger melodien

For å gjøre det mest mulig oversiktlig i denne serien, vil jeg kun holde meg til spredte voicinger og de tre variantene over. Føl deg fri til å bruke andre teknikker også, fremgangsmåten videre vil være den samme.

Instrumentkombinasjoner

Vi har også mange muligheter når det gjelder kombinasjoner av instrumentene. Det kan være lurt å lage seg en liste over mulige kombinasjoner.

La oss si vi vil skrive for et ministorband bestående av: trommer, bass, piano, to tromboner (basstrombone og tenortrombone), to saxofoner (tenorsax og altax) og to trompeter. Her er noen varianter:

Kombinasjoner på melodien

  • En trompet,sax eller trombone alene
  • To trompeter unisont
  • Trompet og tenorsax i oktaver
  • Tenorsax og trombone unisont
  • Altsax og trombone i oktaver
  • To tromboner unisont
  • Osv…

Kombinasjoner på akkordunderlaget (4-stemt)

  • To tromboner, tenorsax og altsax
  • En trombone, tenorsax, altsax og trompet
  • To tromboner og to trompeter
  • Osv…

Kombinasjoner på hele bandet

  • Et soloinstrument spiller melodien med kun bass eller piano som komp.
  • En trompet og en sax spiller melodien unisont. Fullt komp.
  • En trompet spiller melodien, tromboner og saxer har et rytmisk akkordunderlag. Trommer og bass komper.
  • En trompet og tenorsax spiller melodien i oktaver. Resten ligger på akkorder som følger melodien rytmisk. Kun enkelt trommekomp under.
  • Osv…

Når du har bestemt deg for besetning bør du lage deg en fyldig liste med slike kombinasjoner. Finn gode og varierte sammensetninger av instrumentene. Jeg synes det er veldig mye lettere å arrangere musikk når jeg har tenkt igjennom dette på forhånd. Da har jeg mange gode kombinasjoner allerede klare, og kan konsentrere meg om å bygge dette sammen til et flott og variert arrangement.

Med en slik liste for hånden vil du ha et kjempegodt utgangspunkt for å lage et variert og spennende arrangement.

Noen generelle prinsipper

Til slutt i denne artikkelen skal jeg se litt på noen generelle prinsipper som man bør ha i bakhodet når man arrangerer.
Økonomisering: Det er lett å gå i den fella at man brenner opp alt kruttet med en gang. Når du planlegger et arrangement bør du derfor være litt sparsom. Det er en mye større effekt hvis du introduserer et nytt instrument en stund ute i arrangementet enn hvis alt blir “avslørt” med en gang. Det samme gjelder ulike instrumentkombinasjoner. Ha tålmodighet og la nye ideer komme som en forfriskende pust inn i mellom. Da holder vi liv i arrangementet på en god måte.

Fokus: Du må alltid vite hva som er i fokus. Hvis du for eksempel presenterer en melodi må ikke det andre som skjer i arrangementet ta fokus bort fra den. Ofte gjennom arrangeringsprosessen bør man stoppe opp og tenke over dette. Hva er det som er i fokus nå? Hvordan kan jeg på best mulig måte få frem det som skal være i fokus?

Utvikling og variasjon: Når du planlegger et arrangement må du tenke nøye igjennom hvordan arrangementet skal utvikles over tid. Hvor skal høydepunktet være? Hvordan kan du bygge opp arrangementet slik at høydepunktet kommer naturlig? Hvor lenge skal du holde på en ide før du introduserer noe nytt? Er det balanse mellom gjentagelse og variasjon?

I den neste artikkelen skal jeg vise hvordan vi kan bruke alt dette i praksis når vi lager en arrangementsplan.

Forslag til grunnutrustning i verktøykassa

Hva har du i verktøykassa di? Noe du savner i listen over?

Lykke til med arrangeringen!

Legg igjen en kommentar