Fra bloggenAbonner

Hvilke skalaer kan du bruke når du improviserer over 2-5-1-progresjoner i dur?

flyonnote
I en tidligere artikkel om symmetriske skalaer snakket jeg litt om hvordan disse skalaene kunne skape spennende klanger når de ble brukt over forskjellige akkorder. I kommentarfeltet ble det ønsket en oversikt over hvilke skalaer man kan bruke over ulike akkorder, og dermed ble denne serien startet!

Først ut vil jeg se på en veldig enkel variant om man vil improvisere (eller komponere) over 2-5-1-progresjoner i dur.
Hvis du lurer på hva 2-5-1-progresjoner er, så finner du det du trenger i denne serien:
Serie: 2-5-1-progresjonen

En kort innføring

Tallene 2-5-1 viser til akkordene som er bygget på 2., 5. og første trinn i en skala. I denne artikkelen skal vi se på 2-5-1 i dur, og da kan vi starte med å skrive ned en durskala:
f-dur skala

Så kan vi bygge akkorder på 2., 5. og 1. trinnet ved å kun bruke toner hentet fra skalaen. Da får vi:
f-dur skala med skalaakkorder

Så, en 2-5-1-progresjon i F-dur er: Gm7 – C7 – Fmaj7.

På samme måte vil en 2-5-1-progresjon i G-dur være: Am7 – D7 – Gmaj7.

Den enkle løsningen

Hvis du vil improvisere over en 2-5-1-progresjon i dur, er det aller enkleste å bare bruke durskalaen til 1.trinnet over alle akkordene.

Over Gm7 – C7 – Fmaj7 kan du altså bruke F-durskalaen. Det vil låte helt greit!

Bruk hver akkord sin skala

For å komme litt nærmere hver akkord, kan du gjøre en liten variant av den enkle løsningen over. Hvis du fortsatt spiller F-durskalaen kan du starte på grunntonene i hver akkord. Derfra spiller du skalaen med F-dur sine toner. Da får vi det som kalles for ulike kirketonearter.
Her kan du lese om kirketoneartene.
Starter vi fra 2. trinnet får vi dorisk skala, starter vi fra 5. trinnet får vi mixolydisk skala:
2-5-1-progresjoner - akkordskalaene

Har vi Gm7 – C7 og Fmaj7 spiller vi da:
G-dorisk over Gm7
C-mixolydisk over C7
F-dur over Fmaj7

Men dette er jo bare F-durskalaen!

Ja, det er det! Men hvis du bruker skalaen fra grunntonen til hver akkord, vil du spille mer i akkordene. Det vil høres mer variert ut, og du kan få frem hver akkord tydeligere.

Se en videoleksjon der jeg viser og demonstrerer disse variantene (og noen flere)

På nettstedet improskolen.no har jeg laget et innlegg der jeg ser på hvordan man kan improvisere over 2-5-1-progresjoner i dur. Du kan se innlegget her:
Bruk akkordskalaer til å spille over 2-5-1-progresjoner

I de to neste artiklene vil jeg se på en variant vi får i moll, og så noen fine skalaer du kan bruke for virkelig å krydre dominantakkordene!
Alle disse artiklene vil følges opp av lignende innlegg på improskolen.no, så her blir det masse spennende å jobbe med!

Comments

  1. Rune Hansen says:

    Hei Vidar! Nå har jeg omsider fått en forståelse av en 2-5-1 progresjon. Det har tatt sin tid :-). Det er en ting jeg lurer på, Hvis man går ut fra f. eks en C dur akkordrekke, vil det da være slik at første akkord altså 1 være en maj akkord, 2 være en mollakkord, 3 være en mollakkord, 4 er subdominant, 5 er dominant, 6 er mollakkord, 7 er b5 akkord, eller forminsket, og 8 være en rein C durakkord. Ei slik rekke: C maj, 2 Dmoll, 3 Emoll, F, G, Amoll, H b5, C. Er det noe i dette, eller er det helt vilt.
    Håper du forstår hva jeg mener. Dette har jeg hørt av en kursholder i bassgitar spilling, men kunne godt tenkt meg å fått dette bekreftet av deg.
    Ellers må jeg få si at sidene dine er utrolig lærerike.

    Mvh
    Rune Hansen

  2. Hei Rune!
    Ja, dette stemmer. Iallfall når man er i dur (altså at 1. trinnet er dur, og man da bruker en durskala).
    Du kan se litt på denne artikkelen, hvor jeg bygger akkorder over en durskala. Da ser du de samme akkordene som du nevner over (i artikkelen er det bare treklanger…)

    http://www.musikkteori.net/2011/01/11/hvilke-akkorder-kan-du-bruke-nar-du-skal-harmonisere-en-melodi/

    Lykke til videre med akkorder og improviseringen!

Legg igjen en kommentar