Her kommer fasiten på oppgaven i artikkelen om treklangsbygging. Bruk gjerne kommentarfeltet under om du vil komme med innspill!
Durtreklanger
![fasit-dur fasit dur](https://www.musikkteori.net/wp-content/uploads/2010/11/fasit-dur.png)
Fasit for durtreklanger
Molltreklanger
![fasit-moll fasit-moll](https://www.musikkteori.net/wp-content/uploads/2010/11/fasit-moll.png)
Fasit for molltreklanger
Forstørra treklanger
![fasit-forstørra fasit-forstørra](https://www.musikkteori.net/wp-content/uploads/2010/11/fasit-forstørra.png)
Fasit for forstørra treklanger
Når det gjelder akkordene med dobbeltkryss og de akkordene som for eksempel har kryss for h, kan man spørre seg:
Nysgjerrig: -«Hvorfor ikke bare skrive tonen ‘g’ istedet for dobbeltkryss for ‘f’???» (Se andre akkorden over)
Nerd: -«Jo, det er fordi at vi prøver å beholde den visuelle opplevelsen av en tersstruktur… Hvis vi skriver ‘h’-‘diss’-‘g’, så vil det se ut som om det er en kvart mellom ‘diss’ og ‘g’…»
![eksempel-forstørra-enharm eksempel-forstørra-enharm](https://www.musikkteori.net/wp-content/uploads/2010/11/eksempel-forstørra-enharm.png)
Forstørra h-treklang med g istedet for dobbeltkryss for f
«Vi prøver derfor å holde på tersavstanden i notasjonen (dvs. annenhver linje eller annenhvert mellomrom) og så bruker vi kryss og b for å modifisere akkordene. Evt. dobbeltkryss der det trengs.»
Nysgjerrig: -«Gjelder dette alltid?»
Nerd: -«Hmmm… det er fint å gjøre dette når man ser akkordene samlet. Hvis man skriver ut stemmer til for eksempel blåsere kan det nok være lurt å bruke de andre enharmoniske løsningene (dvs. toner som klinger likt, men som noteres på forskjellig måte.) Det vil være lettere å lese ‘g’ og ‘c’ istedet for ‘dobbeltkryss for f’ og ‘kryss for h’, selv om det jo er de samme klingende notene.»
Forminska treklanger
![fasit-forminska fasit-forminska](https://www.musikkteori.net/wp-content/uploads/2010/11/fasit-forminska.png)
Fasit for forminska treklanger
Siste kommentarer